"Niqabis"

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh

Bila Hidayah Allah Datang Menyapa
Tiada Siapa Dapat Menjangka

Alhamdulillah aku dipilih oleh-Nya umtuk merasai hidayah ini. Aku lapangkan dada, buka minda, terima dengan hati terbuka. Aku salah satu wanita yang dapat merasai nikmat niqab. Tenang, rasa selamat, rasa kemanisannya. Setiap kali aku pakai, aku tak pernah lupa selawat, pasang niat Lillahi Ta'ala, senyum. Walaupun aku tahu, akan ada ujian. Itu aku pasti. Tanyalah mana-mana wanita yang pakai niqab pun, semua akan rasa banyak ujian.

Tapi bukan itu yang aku nak ceritakan, cukup korang semua tahu, aku rasa seronok jadi wanita pilihan Allah untuk jalankan amalan sunnah ni. Apa yang aku nak sampaikan.. Cuma dalam hati aku sendiri, aku tak suka orang gelarkan aku "Niqabis". Entah kenapa aku rasa macam gelaran tu satu bebanan untuk aku. Bukan niqab, tapi gelaran "niqabis" tu sendiri --> wanita yang memakai niqab . Ada segelintir wanita yang memakai niqab suka katakan "Aku Niqabis" or buat bio kat Twitter or Instagram and #niqabis. Bagi aku, rasa gelaran tu untuk bermegah-megah. Pandangan aku lah. Bila orang panggil aku dengan gelaran tu. Hati aku rasa tak tenang. Apa yang aku nak cuma orang boleh terima aku seadanya. Apa yang aku boleh buat, senyum je lah kan. Cuma nak korang semua tau, tak semua orang kaya suka dipanggil kaya, tak semua orang alim suka dipanggil alim. Aku juga begitu. Aku masih aku. 

Lillahi Ta'ala..


No comments:

Post a Comment